Při prodeji či koupi nemovitosti se setkáte s různými typy makléřu či "takémakléřů". Na trhu se pohybujeme dostatečně dlouho, s makléři

se setkáváme a také slyšíme pochvaly či námitky prodávajících či kupujících. Zde předkládáme několik postřehů, jak by měl vypadat profesionální realitní makléř.

♦  PROFESIONALITA
Již na první pohled byste měli mít pocit, že jednáte s někým, koho vámi požadovaná služba živí. Asi nepůjdete podruhé do autoservisu, kde o vaše auto bude pečovat mechanik oblečený do fraku a bude si od vás půjčovat montážní klíče. Stejné by to mělo být u makléře. Oblek s košilí u mužů či kostýmek u dam by měl být základ. Dnes se toleruje casual oblečení, ale vždy adekvátní. Makléř, který přijde na schůzku s batohem asi není to pravé. Oblečením to ale pouze začíná. Od makléře byste měli obdržet nejen veškeré dokumenty (alespoň k nahlédnutí), měl by být komunikativní, znalý bytu či obchodu. Toto odhalíte především v používání přesných a odborných výrazů. Jednoznačně by Vám měl předat osobní vizitku - pokud obdržíte firemní, s ručně dopsaným jménem nebo žádnou, bude se jednat, s největší pravděpodobností, o začnajícího makléře. 

♦  PŘESNOST a DOCHVILNOST
Makléř by měl být na schůzce první z důvodu, aby klienti bezradně nebloudili. Pokud ovšem přijdete o 20 minut dříve, patrně makléře předběhnete. Vždy se může stát, že dojde k nějakému zdržení, ale tuto informaci byste měli obdržet v dostatečném předstihu. Přesný čas zpoždění svědčí také o velmi dobré znalosti místa. 

♦  MAKLÉŘ SE VÁM VĚNUJE
V případě, že jste získali dojem, že makléř někam spěchá a že ho zdržujete, je asi čas se zamyslet, zda makléře nevyměnit. S největší pravděpodobností se bude jednat o makléře, který "honí všechny kšefty" a nebude se vám plně věnovat nikdy.


♦ MAKLÉŘ  KOMUNIKUJE
Kdykoliv něco potřebujete, svému makléři se snadno dovoláte. Pokud zrovna nemůže, pošle vám třeba textovou zprávu a za chvíli se ozve. Na emaily reaguje do 24 hodin. Průběžně Vás informuje o stavu prodeje. Zcela nemyslitelné je, pokud se vždy dovoláte asistence nebo do hlasové schránky


♦ VYZNÁ SE V DANÉ LOKALITĚ
Při rozhovoru o vašem bytě se makléř dobře orientuje. Ví, kde je obchod, hřiště pro děti, parky, škola, nemocnice. Zná výhody i nevýhody lokality. Dopravní dostupnost, hlučnost, možnosti parkování a pokud zná i detaily typu " za rohem je vynikající květinářství" můžete být přesvědčeni, že i další informace jsou přesné.


♦ UMÍ MI PORADIT
Když si s něčím nevím rady, je radost se na něj obrátit. Vždy mi kvalifikovaně poradí. Pokud neví, klidně to přizná,  a odpověď mi zajistí a nezapomene mi ji v dohodnutém termínu předat.


♦ DOVEDE PŘESNĚ A SPRÁVNĚ VYSVĚTLIT POSTUP OBCHODU
Protože byt či dům člověk obvykle neprodává často, je důležité, aby vám makléř trpělivě vysvětlil celý postup. Kdy se co a jak inzeruje, jak pracovat s inzerátem. Proč je šikovné mít na fasádě plachtu „na prodej“.  Proč a jak se podepisuje rezervační dohoda s kupujícím klientem. Jak dlouho bude trvat vypracovat smlouvy, vzít si hypotéční úvěr. Co se zapisuje na katastru nemovitostí, a kdy budete mít peníze z prodeje na účtě. O všech průběžných krocích vás informuje telefonicky nebo emailem.


♦ UMÍ PŘI PRODEJI ZDŮRAZNIT VÝHODY
Makléř by měl s vámi projít seznam výhod vaší nemovitosti, bloku domů, lokality, čtvrti. Jistě budete znát řadu kladných stránek vašeho bydliště, a spousta z nich se dá použít pro rychlý prodej za co nejvyšší cenu.


♦ JE RYCHLÝ A AKTIVNÍ.
Vidíte, že makléře reaguje velmi pružně. Vyřizuje věci včas a rychle, a dává vám o tom vědět. Vidíte, že ho práce opravdu baví. Znuděné a pomalé makléře prosím zdvořile vypoklonkujte.

♦ JSTE JEHO KLIENTEM
Musíte mít stále pocit, že hájí vaše zájmy. Vy ho přeci platíte. Nesnaží se vás zdánlivě bezdůvodně přesvědčit  na snížení ceny, přestože na nemovitosti stále probíhají prohlídky.  Musí umět vždy poradit, zklidnit vaše pochopitelné emoce, řešit problémy či doporučit další specialisty a odborníky - hypotéční makléře, úklid, malíře, architekty atd.

♦ VZÁJEMNÁ DŮVĚRA
Jedna z nejdůležitějších věci je důvěra. Makléř vám musí být sympatický. Měli byste mít dojem, že je naladěn na „vaši vlnu“. Ovlivní rychlost celého prodejního procesu, bude vyřizovat věci po úřadech, na prohlídkách bude motivovat zájemce o koupi. Z makléře, kterému nevěříte, budete mít jen špatný pocit. Raději ho vyměňte za někoho lepšího.